" МОЯТА РЕЛИГИЯ Е МНОГО ПРОСТА. МОЯТА РЕЛИГИЯ Е ДОБРОТА." ДАЛАЙ ЛАМА

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Атеросклерозата е победима!


Какво трябва да се направи за профилактика на атеросклерозата?
Какво да се избягва?

Всяка година повече от един милион души умират от заболявания, свързани с атеросклероза.

С първите признаци на атеросклероза, човек може да се сблъска още в най-ранна възраст, още на 10 години, има липидни петна и ивици, а след това те изчезват. На 18-20 години, те може отново да се появят. На 25 години в сърдечните артерии се появяват липидни петна. На 35 - 40 години липидни петна могат да се появят в артериите на мозъка.

Има повече от двадесет вида заболявания, които са свързани с атеросклероза.

Най-честото заболяване, които се проявява в резултат на атеросклероза е коронарната болест на сърцето-според статистиката - 25% от населението.
Атеросклерозата е образуването на отлагания върху вътрешните стени на артериите, което води до изтъняване и загуба на еластичността на артериите. Така наречените депозити се състоят предимно от калций и мазнини.

Процесът на атеросклероза или втвърдяване на артериите, може да се случи във всяка артерия, която се намира в тялото. Тези депозити правят трудна "проходимостта на кръвта", което води до повишаване на кръвното налягане, което от своя страна води до миокарден инфаркт или внезапна сърдечна смърт.

Учените смятат, че основната причина за атеросклерозата е тенденцията на тялото до прекомерно образуване на хормона инсулин при прием на някои храни и предразположение с възрастта. Ако кръвта при хората е с постоянно високи нива на инсулин, има редица неприятни процеси в тялото - задържане на течности, повишено кръвно налягане, натрупване на мазнини и разбира се, има тенденция за развитие на диабет.

Има и други проблеми, като например факта, че високото ниво на инсулин в кръвта, стимулира черния дроб да произвежда повече холестерол, триглицериди и мазнини в кръвта. Високите нива на инсулин кара тялото да произвежда по-малко холестерол като HDL ("добрия" холестерол) и повече видове холестерол LDL ("лошия") холестерол, той има по-ниска плътност и се увеличава риска от сърдечно-съдови заболявания. Високите нива на инсулин в кръвта помага за промяна на молекулите на холестерола, този процес уврежда артериите и създава основа за развитието на атеросклероза. Ако сте пушач, това ще ускори процеса на втвърдяване на артериите.

Телесните мазнини намаляват еластичността на стените на артериите. Артериите стават трудно проходими, по-малко еластични и се получава исхемия(липса на кислород дължаща се на намалената циркулация на кръвта в организма/. Ако една от коронарните артерии е свита, ще бъде лишен от кислород сърдечния мускул, от тук и последствията - може да се стигне до сърдечен удар, което е свързано с обструктивна коронарна болест на сърцето или инфаркт на миокарда.

Атеросклерозата нарушава мозъчните артерии-причина за мозъчно-съдов инсулт, периферна артериална болест, атеросклероза на долните крайници-това заболяване води до болезнени спазми на крйниците при ходене дори на къси разстояния. Повечето хора, които страдат от това заболяване, имат поне един от високо-рисковите фактори: хипертония, тютюнопушене, диабет, завишени нива на холестерол.

Правилното хранене може да предотврати болестта, да предотврати последния етап, както и, разбира се, може да помогне за спиране на прогресията на атеросклерозата. Нека видим как да го направим.

КАКВО ДА ВЗЕМА ЗА профилактика на атеросклерозата?

Избор на правилната диета или иначе казано-балансираната диета играе много важна роля за намаляване на риска от атеросклероза.

Ако човек реши да заложи на балансирано хранене, в диетата му трябва да има ниско съдържание на мазнини, протеини, влакнини (целулоза), балансиран брой животински и растителни мазнини, зеленчуците трябва да бъдат с ниско съдържание на нишесте.

Направете диетата си по следния начин: 1,1 грама пълноценен протеин на килограм, телесно тегло. По-добре основния протеин да е получен от домашни птици, риба, нискомаслени млечни продукти, яйчен белтък. Т.е. 30% от нормалния дневен прием на калории да се състои от протеини.

40% от нормалните ежедневни калории, трябва да получите от зеленчуци: жълто-оранжеви, всички тъмнозелени зеленчуци, бобови растения, ядки, семена, покълнали зърна, пълнозърнест ориз или овес. В този случай най-добре е да се избегне употребата на пшеница, царевица, картофи, тъй като те съдържат нишесте, захар, което до голяма степен стимулира освобождаването на инсулин.

Последните 30% от нормалните дневни калории трябва да идват от растителни и животински мазнини. Растителните масла трябва да бъдат получени чрез студено пресоване. Много добър е зехтинът и рапичното масло, в никакъв случай да не се загряват. Ако вашата диета е богата на фибри, ще намали нивото на холестерола, тъй като влакната са в състояние да се обвържат с холестерола в червата, като по този начин се намалява степента на абсорбция. За балансираната диета, от съществено е линоловата киселина и рибеното масло. Добре е да се добави и масло от вечерна иглика.

Понякога дефицита на фолиева киселина може да повиши риска от атеросклероза, тъй като тялото се нуждае от този витамин.

Препоръчително е фолиевата киселина да се вземе с витамин Б комплекс, известно е, че недостигът на витамин В6 (пиридоксин), също може да допринесе за развитието на атеросклероза.

Дефицитът на витамин С може да направи слаба структурата на артериите. Липсата на витамин С в организма води до образуването на мазнини, които, като "кръпки" се отлагат върху стените на артериите. Тези "петна" може да се превърнат в центрове на растеж на холестеролни плаки, които стесняват артериите.

Ежедневно да се приема витамин Е, това помага за намаляване на риска от сърдечни заболявания. За тялото са важни минерали като хром, магнезий, селен. Дневен прием на бета-каротин, помага да се намали вероятността от сърдечно-съдови заболявания.

Последните изследвания на учените показват, че употребата на коензим Q10 помага за защита от атеросклероза и може да намали склонността на кръвта да образува съсиреци.

Пийте добра, чиста вода, и в достатъчни количества. Важно е да се поддържа здравословно телесно тегло. Затлъстяването води до промени в липопротеините с нива в кръвта.

КАК ДА ИЗБЕГНЕМ Появата на АТЕРОСКЛЕРОЗА?

Ако вашата диета съдържа много рафинирано нишесте и захар, нивото на инсулин в кръвта се повишава, което води до атеросклероза.

Трябва да бъдат отстранени от менюто, всички видове рафинирани нишестета, включително пшеница и царевично брашно.

На първо място, спрете да ядете бонбони, чипс, пържени храни, храни с високо съдържание на холестерол. Да не се яде храна от веригите за бързо хранене, сода за пиене и други подсладени напитки.

Ограничете консумацията на червени меса и твърди сирена с висок процент на мазнини. Избягвайте яйчни жълтъци в голям брой, сладолед, сол, храни, които съдържат много захар и ароматизиращи вещества. Тези, които пият алкохол и пушат са изложени на риск, водещ до атеросклероза.

Опитайте се да избягвате стреса. Научете се да контролирате себе си с техники за управление на стреса. Йога е много популярна за подобряване на здравето и намаляване на стреса. Препоръчва се ежедневно упражнение. Опитайте се да правите ежедневни упражнения на чист въздух, това за съвременния човек е много важно.